Wat kost brandstof aan de pomp nu echt ?

Voor een liter benzine (95 Ron E10) betaal je vandaag tot 1,7990 euro aan de pomp. Dat is een recordprijs die autorijden tegenwoordig vreselijk duur maakt. Als oorzaak wordt de labiele situatie op de internationale oliemarkt aangewezen. Maar ondertussen verdient de staat wel flink aan de accijnzen en de BTW. Hoeveel juist?

Deel dit artikel

Wat kost brandstof aan de pomp nu echt ?

Het is geen geheim dat de brandstofprijzen die de consumenten aan de pomp betalen grotendeels uit heffingen van de overheid bestaan. Met de accijnzen wil de staat het gebruik van bepaalde goederen aansturen en daar bovenop komt bij elke verkoop aan de consument nog een BTW van 21%. Dat tikt goed aan.

Momenteel bestaat de prijs van de benzine uit:

  • 29,3% productprijs
  • 12,3% marge en distributiekost
  • 0,5% Apetra-bijdrage (opslag)
  • 40,7% accijnzen
  • 17,3% BTW

Inderdaad, op één litertje brandstof wordt maar liefst 58% (!) aan heffingen door de overheid afgeroomd. Dit betekent dat op de 1,7990 euro die je in het tankstation betaalt, 1,0434 euro rechtstreeks naar de staatskas gaat. Of anders gezegd: de kostprijs van het product op zich en de verdeling ervan kost slechts 0,7471 euro. Dat is een heel verschil!

Omgekeerd cliquet

In een utopische situatie waarin de overheid even afstand zou doen van deze lucratieve taxatie, zou je dus als consument ineens maar liefst 2,5 maal zoveel brandstof voor hetzelfde budget kunnen kopen. Maar toch zou bijvoorbeeld ook een BTW-verlaging van 21% naar 6% al een flinke besparing kunnen opleveren die menig gezinsbudget weer wat ademruimte zou geven.

Dit kan de regering beslissen, net als de invoering van het zogenaamde kliksysteem om de prijs van de brandstof te plafonneren door de accijnzen te verlagen als de BTW-inkomsten door de prijsstijgingen hoger oplopen. Ook dat hoort bij een degelijk economisch en sociaal beleid. Maar met de begrotingstekorten in het achterhoofd zijn de politieke partijen blijkbaar niet van plan deze stap te zetten die echter bijna noodzakelijk is voor een groot deel van de bevolking dat al financieel met het mes op de keel zit.

TABEL: prijzen liter benzine 95 Ron E10 in andere landen (bron: ANWB)

Nederland: 1,994 euro

Frankrijk: 1,727 euro

Duitsland: 1,689 euro

Luxemburg: 1,504 euro

Rusland: 0,585 euro

Met andere woorden, dit is een zoveelste 'verdoken' belasting, een zoveelste kost die exponentieel stijgt naarmate de tijd verstrijkt. Wederom word hier de 21% tax aangehouden want auto's en toebehoren zijn nog altijd 'luxe' producten, maar veel succes als je gaat soliciteren zonder rijbewijs. Onder de noemer 'covid' worden we in 2 groepen gedeeld volgens de overheid, ik denk dat we allemaal onder dezelfde noemer vallen : de tot op het bot uitgezogen burgers die via allerhande belastingen, verdoken belastingen, taxshifts, BTW, en ontiegelijk veel andere opties die ze hebben om aan geld te zitten. Wanneer stopt dit ?

Bron : https://gocar.be/nl/autonieuws/benzine/wat-kost-benzine-zonder-accijnzen-en-btw