Waren de voorstellen van Poetin aan de NAVO onredelijk?

In december 2021 stuurde Rusland een ultimatum naar de VS en de NAVO waarin het hen uitnodigde om te bespreken wat het voorstelde. Geen van beide reageerde en Rusland lanceerde zijn militaire operatie in Oekraïne twee maanden later. Israel Shamir bekijkt het Russische voorstel en hoe het nog kan worden uitgevoerd om een breder conflict […] The post Waren de voorstellen van Poetin aan de NAVO onredelijk? appeared first on Frontnieuws.

Deel dit artikel

Waren de voorstellen van Poetin aan de NAVO onredelijk?

In december 2021 stuurde Rusland een ultimatum naar de VS en de NAVO waarin het hen uitnodigde om te bespreken wat het voorstelde. Geen van beide reageerde en Rusland lanceerde zijn militaire operatie in Oekraïne twee maanden later. Israel Shamir bekijkt het Russische voorstel en hoe het nog kan worden uitgevoerd om een breder conflict over Oekraïne te voorkomen.

We hebben geworsteld om de tragische gebeurtenissen in de Oekraïne te begrijpen, waarbij we een stroom van actuele gebeurtenissen doorspitten om het masterplan achter de strategie van Poetin te ontdekken. Dat is ons niet gelukt. Toen keken we terug naar december vorig jaar. Plotseling klikte het allemaal.

Op 15 december 2021 stuurde Rusland een ultimatum aan de VS en de NAVO. Twee dagen later werd het gepubliceerd, en nodigde het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken het Westen uit om het te ondertekenen en ermee in te stemmen, of op zijn minst te beginnen met de bespreking ervan. Niet alleen werd het niet ondertekend, het werd zelfs niet naar behoren erkend. Het werd schaamteloos genegeerd, alsof het een verzoek was van een tiener aan een volwassene.

Jammer, want het zou de wereld hebben behoed voor de Oekraïneoorlog en de Europeanen voor dure rekeningen, en de VS voor de verschrikkelijke verwoesting en massale doden van WO III. Poetin had duidelijk gemaakt wat hij wilde, en het was een redelijk verzoek. Alles wat daarna gebeurde, was bedoeld om überhaupt tot een volwassen discussie over deze documenten te komen.

Poetin stuurde het leger naar Kazachstan, en in februari naar de Oekraïne, en meer recentelijk is zijn leger begonnen met het vernietigen van de Oekraïense infrastructuur, die het eerder niet had beschadigd.

Er is een Russische grap over een man die regelmatig de vrouw van iemand anders bezocht. De echtgenoot vond hem en gooide hem uit het raam. Toen hij een paar dagen later thuiskwam, ontdekte hij de minnaar van zijn vrouw met zijn benen en armen in het gips. Hij droeg hem naar het raam, maar voordat hij hem naar beneden gooide, zei hij tegen hem: “Vriend, dit is mijn vrouw. Blijf af!” En de minnaar antwoordde: “Waarom heb je dat niet meteen gezegd? Waarom liet je het alleen maar doorschemeren?”

De NAVO en de VS hadden in december 2021 naar Poetin moeten luisteren, in plaats van te wachten tot december 2022. Alle ellende in Oekraïne is het gevolg van subtiele hints van Poetin, die niet eens erg geïnteresseerd was in Oekraïne.

Laten we eens kijken wat Rusland van de VS wil.

Artikel 1

De partijen werken samen op basis van de beginselen van ondeelbare, gelijke en onverminderde veiligheid en daartoe

  • ondernemen de partijen geen acties en nemen zij niet deel aan of steunen zij geen activiteiten die de veiligheid van de andere partij aantasten;
  • voeren de partijen geen veiligheidsmaatregelen uit die door elke partij afzonderlijk of in het kader van een internationale organisatie, militaire alliantie of coalitie zijn vastgesteld en die de fundamentele veiligheidsbelangen van de andere partij kunnen ondermijnen.

Artikel 2

De partijen streven ernaar dat alle internationale organisaties, militaire allianties en coalities waaraan ten minste één van de partijen deelneemt, de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties naleven.

Artikel 3

De partijen maken geen gebruik van het grondgebied van andere staten met het oog op het voorbereiden of uitvoeren van een gewapende aanval op de andere partij of van andere acties die de kernbelangen van de veiligheid van de andere partij raken.

Artikel 4

De Verenigde Staten van Amerika verbinden zich ertoe verdere uitbreiding van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie naar het oosten te voorkomen en de staten van de voormalige Unie van Socialistische Sovjetrepublieken de toetreding tot het bondgenootschap te ontzeggen.

De Verenigde Staten van Amerika vestigen geen militaire bases op het grondgebied van de staten van de voormalige Unie van Socialistische Sovjetrepublieken die geen lid zijn van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, gebruiken hun infrastructuur niet voor militaire activiteiten en ontwikkelen geen bilaterale militaire samenwerking met hen.

Artikel 5

De partijen zien af van het inzetten van hun strijdkrachten en bewapening, ook in het kader van internationale organisaties, militaire allianties of coalities, in gebieden waar dit door de andere partij als een bedreiging voor haar nationale veiligheid zou kunnen worden ervaren, met uitzondering van een dergelijke inzet op het nationale grondgebied van de partijen.

De partijen zien af van het vliegen met zware bommenwerpers die zijn uitgerust voor nucleaire of niet-nucleaire bewapening of van het inzetten van oppervlakteschepen van welk type ook, ook in het kader van internationale organisaties, militaire allianties of coalities, in de gebieden buiten het nationale luchtruim respectievelijk de nationale territoriale wateren, van waaruit zij doelen op het grondgebied van de andere partij kunnen aanvallen.

De partijen voeren een dialoog en werken samen om mechanismen ter voorkoming van gevaarlijke militaire activiteiten op en boven de volle zee te verbeteren, onder meer door afspraken te maken over de maximale naderingsafstand tussen oorlogsschepen en luchtvaartuigen.

Artikel 6

De partijen verbinden zich ertoe buiten hun nationale grondgebieden en in de gebieden van hun nationale grondgebieden geen op de grond gelanceerde middellange- en korteafstandsraketten in te zetten van waaruit deze wapens doelen op het nationale grondgebied van de andere partij kunnen aanvallen.

Artikel 7

De partijen zien af van de plaatsing van kernwapens buiten hun nationale grondgebied en brengen dergelijke wapens die bij de inwerkingtreding van het Verdrag reeds buiten hun nationale grondgebied zijn geplaatst, terug naar hun nationale grondgebied. De partijen verwijderen alle bestaande infrastructuur voor het inzetten van kernwapens buiten hun nationale grondgebied.

De partijen leiden geen militair en burgerpersoneel van niet-nucleaire landen op om kernwapens te gebruiken. De partijen houden geen oefeningen of trainingen voor strijdkrachten voor algemeen gebruik die scenario’s omvatten waarbij kernwapens worden gebruikt.

Let op de artikelen 4, 5 en 6. Deze zijn relevant voor het geval van Oekraïne.

Laten we eens kijken naar het Russische voorstel aan de NAVO, te beginnen met artikel 4:

Artikel 4

De Russische Federatie en alle partijen die op 27 mei 1997 lid waren van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie zullen geen extra strijdkrachten en wapens inzetten op het grondgebied van andere staten in Europa naast de strijdkrachten die op 27 mei 1997 op dat grondgebied waren gestationeerd. Met instemming van alle partijen kunnen dergelijke troepen in uitzonderlijke gevallen worden ingezet om een bedreiging van de veiligheid van een of meer partijen weg te nemen.

Artikel 5

De partijen plaatsen geen raketten voor de middellange en de korte afstand te land in gebieden waar zij het grondgebied van de andere partijen kunnen bereiken.

Artikel 6

Alle lidstaten van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie verbinden zich ertoe af te zien van verdere uitbreiding van de NAVO, met inbegrip van de toetreding van Oekraïne en andere staten.

Artikel 7

De partijen die lid zijn van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie voeren geen militaire activiteiten uit op het grondgebied van Oekraïne en andere staten in Oost-Europa, de zuidelijke Kaukasus en Centraal-Azië.

Om incidenten uit te sluiten zullen de Russische Federatie en de partijen die lid zijn van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie geen militaire oefeningen of andere militaire activiteiten boven het brigadeniveau uitvoeren in een zone van overeengekomen breedte en configuratie aan weerszijden van de grenslijn van de Russische Federatie en de staten die daarmee een militair bondgenootschap zijn aangegaan, alsmede de partijen die lid zijn van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie.

Nu kunnen we allemaal begrijpen wat Poetin wil. Er zijn geen moeilijke of verborgen voorwaarden, alles is volkomen duidelijk. Poetin staat erop de voorwaarden te formaliseren die in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw door de heer Gorbatsjov en zijn westerse tegenhangers zijn overeengekomen. Het Rusland van Poetin wil geen beslag leggen op het grondgebied of de hulpbronnen van andere landen. Wat hij voorstelt is niet het Sykes-Picot Verdrag; het is een genereus voorstel aan het Westen. Als zij het niet aanvaarden, laten we dan de onvermijdelijke nucleaire vernietiging van de mensheid aanvaarden. De hoogmoedigen zullen vallen, de nederigen zullen de aarde erven. En echt schokkend is dat alle voorwaarden en redenen al een jaar geleden zijn genoemd, en dat er dus genoeg tijd was om te regelen. Dit verklaart het relatieve gebrek aan belangstelling van Poetin voor Oekraïne. Zelfs de terugtrekking uit Kherson verontrustte hem niet. Poetin wil Oekraïne niet annexeren, dat doet hij alleen als hij geen andere keuze heeft.


Copyright © 2022 vertaling door Frontnieuws. Toestemming tot gehele of gedeeltelijke herdruk wordt graag verleend, mits volledige creditering en een directe link worden gegeven.

OEKRAÏNE CONFLICT DOSSIER

Ze zijn echt zo dom



Volg Frontnieuws op Telegram

Lees meer over:

The post Waren de voorstellen van Poetin aan de NAVO onredelijk? appeared first on Frontnieuws.